Op het eiland Sena leven negen priesteressen die de maangodin eren, de toekomst voorspellen en raad geven aan voorbijvarende zeelui. Negen jonge meisjes worden ingewijd. Een van de meisjes, Dahud, verlangt om het vasteland te zien.
Op het vasteland zijn er problemen: Nuada, het stamhoofd van de Osismiërs kan niet verder meer regeren. Zijn twee zonen, Myrdinn en Nuca, zijn even oud zijn en maken dus allebei aanspraak op de troon. De hogepriesteres heeft negen proeven voor hen klaar en die zullen beslissen wie het nieuwe stamhoofd zal worden. Maar ook Conall, de zoon van het naburig stamhoofd, meent daarvoor in aanmerking te komen.
De negende en laatste proef is de reis naar 'anderland': hel land voorbij de tijd en de ruimte. Het is een verrijkende ervaring maar er worden ook drie vloeken uitgesproken: Conall krijgt te horen dat zijn vloot zal vergaan, Nuca verneemt dat hij zijn broer zal doden en Myrdinn krijgt de opdracht op zoek te gaan naar de adelaar.
 ‘De koningsproef’ werd genomineerd voor de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen 2004 in de categorie 14+
 Het werd vertaald in het Duits.
De vloeken die in de Koningsproef werden uitgeproken, worden in het Zonnewiel in gang gezet, maar krijgen ze ook hun beloop? De grote vraag doorheen het verhaal is of de vloeken op gang werden gebracht en voortgestuwd door de toorn van de goden ofwel door menselijke keuzes. Door het lot of door de mens?
Net als ‘De Koningsproef’ is ‘Het Zonnewiel’ een fictief verhaal waarin een aantal historische elementen zitten verweven. In ‘Het Zonnewiel’ is het historische draagvlak een passage uit ‘De bello Gallico’ van Caesar waarin tot in de puntjes de zeeslag met de Veneten wordt beschreven
Waar ‘De Koningsproef’ meer ruimte gaf aan fantasie en magie, sluit ‘Het Zonnewiel’ iets dichter aan bij de historische realiteit. Waar in ‘De Koningsproef’ de Keltische denkwereld centraal stond, staat in ‘Het Zonnewiel’ de confrontatie tussen Kelten en Romeinen centraal. Historische elementen zoals de bouw van de vloot en de fameuze zeeslag, werden waarheidsgetrouw uitgewerkt, maar toch werd nog ruimte gelaten voor magie en betovering.
In beide verhalen is er het spanningsveld tussen de meer spirituele wereld, gesymboliseerd door het eiland, en de meer rationele wereld, gesymboliseerd door het vasteland. ‘De Koningsproef’ is vooral het verhaal van de jonge priesteres Dahud en zit vol magie, mythologie en intuïtieve, dus eerder 'vrouwelijke' elementen. ‘Het Zonnewiel’ is in eerste instantie het verhaal van de koningszoon Myrdinn en bevat iets meer 'mannelijke' elementen: passie, oorlog, wraak en geweld.
Waar ‘De Koningsproef’ een verhaal is van water en maan, is het ‘Het Zonnewiel’ een verhaal van vuur en zon.
Genomineerd voor de Bontekoe-prijs 2002-2003 van het Historisch Nieuwsblad (Nederland).  
Het vervolg op het Zonnewiel werd niet uitgegeven...
Als je het wil lezen, stuur me een mail dan zend ik je de tekst door.

DE KONINGSPROEF EN HET ZONNEWIEL

 

Lannoo 2002 en 2003

terug